Jaarverslag 2023

Tijdens bestuursvergaderingen op 28 maart, 30 juni, 20 september en 15 december 2023 heeft het bestuur zich gebogen over de aanvragen die lopende het kalenderjaar 2023 zijn binnengekomen. Daarnaast vond er tussen de bestuursleden onderling overleg plaats via email, whatsapp en telefoon.

Zo is er gesproken over het vernieuwen van de website, de stroomlijning van de aanvraagprocedure en het bijbehorende betaalverzoek en de wettelijk noodzakelijke aanpassingen van de statuten. Daarnaast zijn gedurende het kalenderjaar 31 aanvragen tot een financiële bijdrage zorgvuldig gewogen.

15 aanvragen werden afgewezen met redenen als:

• Te weinig uniek en vernieuwend
  • Buiten het werkgebied van de Stichting.
  • Dekkingsplan is onvoldoende onderbouwd.
  • Gelinkt aan een commerciële activiteit.
  • Niet voor een breed publiek bestemd.
  • Bekostiging richt zich op randvoorwaarden als catering en overhead.

16 aanvragen werden gehonoreerd. Zo werden bijvoorbeeld de volgende initiatieven ondersteund.

• Publicaties over historische onderwerpen als de Canon van Arnhem, en de geschiedenis van de gemeente Bergh in de jaren dertig.
  • Cultureel-literaire initiatieven als een poëziewandeling in combinatie met kunst en een uitgave van een kinderlied in het Nedersaksisch.
  • Een wandelgids met cultuurhistorische inslag.
  • Een educatief project met worteling in de streekgeschiedenis.

In totaal werd een bijdrage gegeven van 23.500 euro.

In de bestuursvergadering op 20 juni 2024 is rekening en verantwoording afgelegd over het boekjaar 2023. De goedkeuring van deze rekening en verantwoording strekken tot decharge van de penningmeester over het gevoerde financieel beleid.

Jaarverslag 2022

Ondanks de nasleep van de corona-pandemie was het jaar 2022 voor de Stichting De Roos-Gesink een normaal jaar met voldoende aanvragen tot bijdragen. In totaal werden 17 aanvragen ingediend, waarvan er 10 uiteindelijk gehonoreerd. Een totaalbedrag van 21435 werd uitgekeerd.

Zo werden 4 boekuitgaven en een videoproductie, filmhuisinventaris, een tweetal monumenten en uitbreiding van een museumcollectie ondersteund. Aanvragen met een tekort aan co-financiering, met een weinig uniek en eenmalig karakter vielen af. Daarnaast houdt het bestuur bij de toekenning van een bijdrage ook vast dat aanvragen ook afkomstig zijn uit het gebied Achterhoek, Liemers en omgeving Arnhem en Nijmegen.

Het bestuur heeft zicht tijdens vergaderingen op 30 juni, 17 augustus, 12 oktober en 16 december ook gebogen over de toekenningscriteria en deze gestroomlijnd en toegankelijk gemaakt. Op 17 augustus vond er een bestuurswissel plaats. Na een lange staat van dienst trad secretaris Wim van Heugten terug en hij werd opgevolgd door Ed de Graaf

Jaarverslag 2021

Ook het jaar 2021 werd getekend door de wereldwijde corona-pandemie. Evenals in 2020 werd een geringer aantal aanvragen ontvangen.  Ook viel op dat eerder gehonoreerde projecten oftewel vertraagd werden uitgevoerd of naar later (bijvoorbeeld naar 2022) verschoven. Daardoor ondervond ook de financiële afhandeling vertraging met als gevolg dat een in vergelijking met andere jaren gering totaalbedrag kon worden overgemaakt.

Van de aanvragen lag - als gebruikelijk - het zwaartepunt in Achterhoek en Liemers maar er zijn ook een aantal projecten uit de wijdere omgeving ingewilligd.

Gedurende het jaar 2020 werden tien aanvragen voor financiële steun ontvangen. Daarvan konden er vier niet gehonoreerd worden.

Het bestuur vergaderd wegens de pandemie alleen fysiek op 26 juni 2021. Mede wegens het geringe aantal aanvragen in de eerste helft van 2021 konden de aanvragen via telefonische en/of digitaal overleg behandeld worden. Op vrijdag 12 december vond een Zoom-vergadering plaats. De op deze manier genomen besluiten werden in de reguliere bestuursvergaderingen van 26 juni en 12 december officieel bevestigd.

Tot de opvallende projecten die in 2021 werden gehonoreerd, behoren o.a.:

• Een drietal houten banken voor de Belevingstuin van de Vrienden Careaz in Borculo, doorgeschoven naar 2022;
  • Een borstbeeld van dichter Willem Sluijter te Neede; de aanvraag dateert van april 2021; de plechtige onthulling, beoogd voor de herfst 2021, vond door coronaomstandigheden pas in maart 2022 plaats.

Jaarverslag 2020

Het jaar 2020 werd zwaar getekend door de wereldwijde corona-pandemie. Daardoor nam het aantal aanvragen bij de Stichting af. Ook werden eerder gehonoreerde projecten langdurig vertraagd of zelfs naar 2021 verschoven. Daardoor schoof ook de financiële afhandeling op. Met als gevolg dat een in vergelijking met andere jaren gering totaalbedrag kon worden overgemaakt.

Gedurende het jaar 2020 werden elf aanvragen voor financiële steun ontvangen. Daarvan konden er vijf niet gehonoreerd worden.

Door de pandemie kon de in maart 2020 geplande eerste bestuursvergadering niet doorgaan. De binnengekomen aanvragen werden zodoende vanaf half maart steeds door het bestuur in onderling telefonisch of e-mail-overleg besproken en kon in zes gevallen tot een positieve honorering besloten worden.

De gehonoreerde aanvragen hadden betrekking op:

• Een bijdrage voor het doen van onderzoek naar schilderijen van de middeleeuwse schilders Maelwael en van Lymborgh uit Nijmegen;
  • Het verplaatsen van een vlasoven in het buitengebied van Winterswijk;
  • Het realiseren van een kunstwerk aan de Berkel in Borculo;
  • Een publicatie over de textielgeschiedenis van Neede;
  • Een bijdrage aan een stichting die vakanties voor jongvolwassenen met een beperking organiseert;
  • Een publicatie over de wederopbouwarchitectuur in de gemeente Oost-Gelre.